Q&A
Vragen (of twijfels) en antwoorden over no-code oplossingen.
Onze wensen zijn zo specifiek, geprogrammeerd maatwerk is echt nodig!
Juist met specifieke wensen kunnen no-code oplossingen uitblinken. Als wensen algemeen en volledig in lijn met bestaande oplossingen (denk aan standaard CRM) is een no-code oplossing misschien niet nodig. Contractbeheer, veehouderij, bruiloftsplanning, insectenadministratie, persoonlijke administratie, facturatie, urenadministratie, noem maar op. Van onwaarschijnlijk specifiek tot algemeen; voor elk probleemdomein kunnen no-code apps een geschikte oplossing bieden. En een Proof of Concept app is snel gemaakt; no-code een kans geven is een kleine investering.
Wanneer is no-code geen handige oplossing?
Goede vraag! no-code oplossingen geven geen volledige vrijheid over de vormgeving. Dankzij jarenlange verbeteringen en ontwikkelingen aan de no-code platformen door de ervaringen en feedback van duizenden gebruikers met duizenden apps, evolueerde ze anno 2021 tot iets waarmee intuïtief te gebruiken applicaties snel te maken zijn.
Met eigen vormgeving hiervan afwijken is dan, zeker als de applicatie voor interne medewerkers of klanten is, niet nodig. Waarom? Vormgeving wordt over het algemeen om 2 redenen gedaan; gebruikersvriendelijkheid en branding. Gebruikersvriendelijkheid is inmiddels door deze platformen gedekt. Houden we branding over. Kleine nuances zouden voldoende moeten zijn om een brand duidelijk te maken. Voor consumenten en prospects is wellicht een explicieter branding nodig. Maar dat is voor medewerkers en klanten in veel mindere mate het geval. Als de applicatie maar goed, bug-vrij en intuïtief werkt. En daar kan je met no-code oplossingen van op aan.